בטור זה אדון בפוטנציאל הטמון באינטרנט כמרחב העצמה בכלל, ובפרט, עבור נשים לא משכילות.
טענה זו אסביר בהתבסס שתי העובדות הבאות:
א. חוקי המשחק החברתי ומוקדי הכוח בסביבת האינטרנט שונים מאלה של העולם האמיתי ומאפשרים גישה והזדמנויות שוות לכל, כולל לקבוצות המודרות בעולם האמיתי.
ב. התנסות ופעילות בסביבת האינטרנט עשויה לשפר את תחושת
המסוגלות העצמית, שהיא תפיסת הפרט את יכולתו לבצע פעילות מסוימת, כאשר תפיסה זו אינה משקפת בהכרח יכולות אמיתיות.
ראשית, נבחן חלק מתכונותיה של הסביבה האינטרנטית ההופכת אותה לסביבה שבה פועלים חוקים חברתיים אחרים מאלו של העולם האמיתי.
נגישות לכל מכל מקום
העובדה שהגישה לאינטרנט פתוחה לכל מכל מקום משנה את מושג הגבולות ומאפשרת מחד, להתגבר על בעיות ניידות, ומנגד, להפוך לזמינות הזדמנויות שבעבר נתפסו כבלתי ניתנות להשגה.
גישות למידע
נגישות כמעט חינמית למידע אינסופי ולמאגרי מידע כמעט בכל תחום.
פשטות
הסביבה האינטרנטית פשוטה מבחינה טכנולוגית, אך יחד עם זאת, יוצרת חווית משתמש חדשה. לכן, גם ללא השכלה טכנולוגית ניתן להשתמש ולהשתלב בה ולמצות את יתרונותיה.
מבנה שטוח
האינטרנט היא סביבה שטוחה ושוויונית ללא היררכיה במספר מובנים: א. אין גוף המנהל, מנווט ומקבל החלטות בקשר לפעילות המתבצעת במרחב האינטרנט; ב. הנגישות לכל המשאבים שמספקת הסביבה שווה לכל; ג. האינטרנט הוא מרחב דמוקרטי שההמון מנווט את אופן התפתחותו.
מבנה חברתי מבוסס ידע
בסביבה האינטרנטית משתנה המבנה החברתי ממבנה המבוסס על כוח ושליטה למבנה המבוסס על ידע ויצירתיות. מבנה חברתי זה אפשרי הודות למבנה השטוח של הסביבה והנגישות השווה של כולם לאותו מידע.
אנונימיות
האנונימיות בעולם האינטרנטי עשויה למנוע אפליה שנגרמת לעיתים על רקעים שונים.
מרחב פתוח
הסביבה האינטרנטית מייצרת אפשרויות תעסוקה חדשות ומקצועות חדשים. ראו למשל את המקרה של
אורלי יקואל, המחלצת סטארט-אפים מאלמוניות, ואת סיפורן של קבוצת
הנשים המשפיעות ביותר בעידן ה- Web 2.0;
אי-מוחשיות
על מנת ניתן להקים עסק המבוסס על מידע, די בתשתיות זולות יחסית ואין צורך באגירת מלאים.
שנית, אסביר את יחסי הגומלין שבין התנסות בסביבת האינטרנט לבין שיפור בתחושת המסוגלות העצמית. טענתי היא, כי לא די בסביבה מאפשרת, פתוחה לכל והמספקת אפשרויות ביטוי רבות (כמו שפורט לעיל ביחס לסביבת האינטרנט), היות ויתרונותיה לא ימוצו כל עוד תחושת המסוגלות העצמית של הפרט בכלל ושל נשים לא משכילות בפרט, לא תשתנה. הדגש מושם על נשים לא משכילות היות ובמקרים רבים נגזר עליהן לעבוד בעבודות המבוססות על ביצוע משימות פשוטות ורוטיניות, קצובות בזמן, המחלישות עוד יותר את תחושת המסוגלות העצמית שלהן. טענתי היא שהסביבה האינטרנטית, מעבר להיותה סביבה פתוחה, שטוחה ופותחת אינספור אפשרויות תעסוקה, היא גם סביבה שעשויה לשפר ולחזק את תפיסת המסוגלות העצמית של נשים אלה – מתפיסת יכולתן כמוגבלת לביצוע משימות רוטיניות וקטנות בהיקפן, לתפיסתן את עצמן כמסוגלות לבצע משימות פתוחות, מזמינות
, מורכבות, מרחיבות אופקים בתוך מרחב אפשרויות אינסופי.
הפוטנציאל הגלום באינטרנט לשיפור תחושת המסוגלות העצמית של הפרט, ובמיוחד של עובדים ועובדות המורגלים בעבודות פשוטות, נובע מכך שהאינטרנט מאפשר גישה למידע אינסופי. וכך, סביבה זו מאפשרת לנשים וגברים, שהורגלו בעבודות פשוטות, לחוות חוויות ותחושות הכרוכות בביצוע משימות מורכבות וארוכות טווח המבוססות על עיבוד מידע (עבודת ידע). התנסות כזו עשויה בסופו של דבר להגדיל את ביטחונן העצמי ביחס למשימות עימן הן יכולות להתמודד. שינוי זה שיוביל, סביר להניח, גם לשיפור בתחושת המסוגלות העצמית שלהן, עשוי לשפר גם את מעמדן התעסוקתי, היות והן תתפוסנה את עצמן כמסוגלות לבצע גם משימות מורכבות, ואולי בהמשך אף כמסוגלות להיות עובדות ידע (knowledge workers). במילים אחרות, תפיסת מסוגלות עצמית גבוהה יותר, המחליפה תפיסה מסוגלות עצמית המוגבלת לביצוע משימות קטנות ורוטיניות, תאפשר מוביליות אמיתי ומשמעותית בשוק התעסוקה. וכך, בעיקר ביחס לתעסוקת נשים לא משכילות, האינטרנט עשוי להרחיב את אפשרויות הפרנסה שלהן, לעודד את התפתחותן המקצועית ולאפשר להן מוביליות תעסוקתית וכלכלית.
כמובן שאין להסיק מכך כי אני ממעיטה בחשיבותה של השכלה; נהפוך הוא – דווקא בגלל היותה של השכלה גורם משמעותי במוביליות של עובדים ועובדות, במקרה שזו אינה נגישה, האינטרנט עשוי להיות סביבה המאפשרת עבודת ידע גם לנשים וגברים שנבצר מהם לרכוש השכלה.
סיכום
בהתבסס על הרעיונות הנ"ל, אציע להלן מספר עקרונות שיכולים לעודד את העסקתן של נשים לא משכילות בעבודות ידע ולהביא לשיפור במעמדן התעסוקתי:
הימנעות מיישום הנחות העבודה של עולם התעסוקה הרגיל למרחב האינטרנטי
לעיל ראינו כי האינטרנט, כמרחב מעצים, מזמין שינוי בדרך החשיבה על אפשרויות התעסוקה של נשים. בפרט, המרחב האינטרנטי מאפשר להחליף את השמתן המסורתית של נשים לא משכילות לביצוע משימות קטנות ופשוטות בייעודן לביצוע משימות גדולות, מורכבות ומוערכות.
תפיסת האינטרנט כמרחב המייצר מקצועות חדשים
היות ומגוון מקצועות הידע שהאינטרנט עשוי לייצר הוא כמעט אינסופי, כאשר למעשה רובם של מקצועות אלה עדיין לא הוגדר, במרחב זה יש צורך לעיתים ליצור ולעצב מקצועות ולא להניח כי דרישה למקצועות אלה תופיע במודעות דרושים.
רכישת ופיתוח ידע אינטרנטי
ידע כזה, כולל ניתוח אפשרויות הפרנסה המצויות במרחב האינטרנטי, עשוי לקדם, כאמור לעיל, התפתחות אישית, שינוי בתפיסת המסוגלות העצמית, ובהמשך – מוביליות תעסוקתית וכלכלית.
תוכניות תעסוקה אישיות
החלפת קורסי הכשרה לעיסוקים שאינם מבוססי ידע, בתוכניות הכשרה אישיות (בדומה לתהליך coaching), תכליתן גיבוש רעיון-פרויקט-עיסוק אישי מבוסס ידע, שעל-פיו ניתן יהיה להחליט איזו השכלה על האישה לרכוש, אם בכלל, למימוש הרעיון.
הכותבת היא חברת סגל במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. ניתן ליצור עימה קשר
בדוא"ל.
___________________________
טור זה מבוסס על הצגתי בפאנל בנושא "
מוביליות של עובדות בשוק תעסוקה מעורער-העתיד לפניהן" שהתקיים ב- 7.12.2009 במסגרת רב-שיח שאורגן ע"י
מרכז מהות – מידע, הדרכה ותעסוקה לנשים.