"ברגע שאדם נכנס לחדר הזה, לא כל שכן ממציא, הוא תוך זמן קצר ימצא עצמו שרוי במצב של איזון ושל שקט, שזה המצב ממנו מגיעות התשובות לשאלות הגדולות המעסיקות את מוחו" – כך מתארת המורה והמטפלת ההוליסטית מיכל אור (33) את "חלל אורמאיר לחיים והגשמה"", החדר המיוחד אותו בנתה ועיצבה לאחרונה במרכז הישראלי לממציאים בשיטת שניידר הפועל ברמת-גן.
שלא במקרה, החדר ברמת גן זהה לחלוטין לחדר אורמאיר המקורי שהקימה אור במרכז "מקום אחר" אותו היא מפעילה מזה כחצי שנה בקיבוץ העוגן, וכן לחדרי אורמאיר נוספים שעיצבה עבור לקוחות פרטיים. החדר ברמת גן נבנה על-פי הזמנתו של הממציא והיזם יוסף שניידר, מקים המרכז הישראלי לממציאים, שהתרשם מאוד מהחדר המקורי בביקור שערך במרכז של אור בקיבוץ העוגן, והודיע כי גם לממציאים של המרכז הישראלי מגיע כזה חלל עם כאלה אנרגיות טובות המעודדות יצירתיות ורעיונות מקוריים.
מפגש עם האנרגיה הראשונית
גברת אור רשמה את החדר שהמציאה ועיצבה כפטנט רשום, והיא בטוחה הן במקוריות והן באפקטיביות שלו בעידוד חשיבה יצירתית על אנשים השוהים בו – איתה ובלעדיה. אור מלמדת במרכז שלה בקיבוץ העוגן קורסים וסדנאות למודעות עצמית (קורס בניסים), ארומותרפיה, שיאצו, והיא גם מרבה לעבוד ולטפל בממציאים, כמו גם בילדים והורים במסגרת החוג ההוליסטי שלה. את חלל אורמאיר היא מעצבת בסידור מיוחד, המפעיל את חמשת החושים הפיזיולוגיים של כל אדם, וכן כמה חושים נוספים אותם היא מגדירה כ"חושים היותר רוחניים שלנו".
בין היתר, מכיל החדר תאורה רכה, מוזיקת רקע עם תדרים תת-הכרתיים, ריחות של קטורת, מבער עם שמנים ארומטיים, קריסטלים ואבנים שונות, מנורת מלח ומזרקה קטנה של מים ואפילו אקווריום עם דגים, אשר מסמלים חיים, שפע ואנרגיות טובות. לדעתה, טוב שיהיה בכל בית או משרד חדר שכזה, אליו ניתן להיכנס ולהתחבר "למשאב החשוב ביותר שיש לכל אדם, שזה השכל – ומעבר לו. החדר הזה הוא בעצם מעין רחם עבור כל אדם שירצה להיות בו".
מה ימצא אדם שהוא כשייכנס לבדו לחדר הזה?
"הוא יפגוש את האנרגיה הראשונית ממנה מגיעים אליו הרעיונות, והחוטים המקשרים אותו אליה יתחברו מחדש. ממציאים הם הרי אנשים מאוד מיוחדים, שזקוקים לתנאים סביבתיים אופטימליים מבחינתם כדי להתחבר למצב התודעה שמאפשר להם לקבל את הרעיונות שמהן צצות ההמצאות. כמעט כל הממציאים יגידו לך שהרעיונות לא באים מהם, אלא 'קורים' להם. כך שכל אלמנט שאני מכניסה לחדר אורמאיר, נועד לחבר אותם לאותה אנרגיה ראשונית".
והחיבור הזה, בין האנרגיה הראשונית לבין מוחו של המטופל או הממציא, מתרחש בין ארבעת כתלי חדר?
"נכון, והתוצאה היא שתוך 15 דקות, למשל, הוא מסוגל להגיע לרעיונות, הארות ותובנות, שבמקומות אחרים הוא היה מתקשה להגיע אליהם, או מגיע אחרי שעות, שבועות ולעיתים שנים ארוכות".
פעילות הוליסטית לשיפור אקלים הלמידה
אחת הפעילויות המשמעותיות ביותר במרכז "מקום אחר" בקיבוץ העוגן הוא החוג ההוליסטי המשותף שעורכת אור עם הורים וילדים. המטרה העיקרית של החוג, כפי שמגדירה אור, הוא "לאפשר להורים לפתח ערוצי תקשורת נוספים עם ילדיהם".
כמו למשל?
"המגע ביניהם, שהוא החוו
יה זוהי החוויה הראשונית אותה חשנו בצאתנו לראשונה לאור העולם – חווית המגע של העובר עם אמו. ומכאן, החותם החזק שמותיר לנו המגע כדבר טבעי לחלוטין בקיומנו כאן כבני אנוש. המגע הוא מזון לגוף ולנפש. הוא צורך, בדיוק כמו אוכל, שינה, מקלחת. אנחנו זקוקים לו מהיום הראשון של חיינו. מעבר לזה, המגע הוא כלי נפלא וערוץ מדהים בעוצמתו לפיתוח, צמיחה והרחבת התקשורת. מחקרים מוכיחים שהמגע היום יומי עם הילד, הוא כלי בסיסי לשמירה על בריאות הנפש והגוף".
ואיך זה מתבטא?
"המגע משפיע ברמות שונות על הנפש בכל רבדיה, ומאפשר ביטוי והתפתחות בתחומים שונים ומגוונים. למשל, הוא מפתח את האינטליגנציה, את יכולת התנועה והרגש, את המעוף, היצירתיות, האינטואיציה, החיבור לעצמך והדמיון. המגע משרה ביטחון, מחזק את המערכת החיסונית, מעצב ומשפיע על מערכת היחסים שלך עם עצמך כאדם ועם העולם הסובב אותך. המגע גם מחבר אותנו לאהבה ולשמחה. ואת כל אלה אנו מעניקים בחוג ההוליסטי".
לאיזה גילאים מומלץ החוג ההוליסטי?
"ככל שההורים יתחילו עם זה בגיל מוקדם, כך זה ייטיב עם הילד ועם ההתפתחות שלו. החוג מרחיב ומפתח העשרה מבחינה מנטלית, רגשית ויצירתית, והוא גם מכניס איזונים ונשב לתומך נפלא לבעיות קשב, ריכוז והתנהגות. את החוג אני מעבירה במסגרת פרטית ולעיתים גם בצהרונים, בגנים ובבתי-ספר".
למה שבתי ספר יכניסו לתוכם את החוג ההוליסטי?
"כי כבר הוכח כי פעילות הוליסטית במסגרת שיעורי העשרה מביאה לשיפור האווירה בבית הספר ולירידה משמעותית ברמת האלימות, ומכניסה במקומה שלווה ורוגע. לעיתים הפעילות הזה אף משלימה את מקומם של השירותים הפסיכולוגיים המקוצצים ושל תרופת הריטלין השנויה במחלוקת. בחלק מבתי-הספר החוג הוכנס כפרויקט שההורים ממנים ומעודדים, ובאחרים ביוזמת המנהל או המורים, כשהמטרה היא אותה מטרה - להרגיע ולשפר את אקלים הלמידה. מתברר שהפעילות בחוג, שכוללת גם שיאצו, רייקי, נשימות וגם תיפוף על כלי הקשה, ציור וכדומה. היא אפקטיבית ותוך זמן קצר רמת האלימות אי-השקט ובעיות הקשב והלימוד מתצמצמות פלאים. זאת מאחר שהילדים המשתתפים בפעילות ההוליסטית פחות אימפולסיביים ויותר מרוכזים וקשובים".
מה הילדים מקבלים בחוג הזה?
"חופש לבטא את האני העצמי שלהם באמצעות כלים לכיוון, כמו משחקים יצירתיים המשלבים בתוכם את לימוד הטכניקות וההקשבה האישית של כל אחד, ובמקביל - פיתוח העבודה כקבוצה אחת אינטגרלית לכל דבר. כך אנו מעודדים את הביטחון העצמי, ההישגיות והיצירתיות של כל אחד מהם. בזמן שהילדים משחקים הם למעשה לומדים את הטכניקות לשחרור חסימות רגשיות, פיסיות ואנרגטיות, וכן טכניקות לפיתוח הסבלנות, לקשב וריכוז ולעבודה אינטגרלית בקבוצה".
להרשמה לקהילת נשים ממציאות של ישראל
*הכנסו לפורום קהילת נשים ממציאות