ביחסים, כמו בעסקים, אנו נמשכים למשהו טוב. משהו שמדבק בצחוק המתגלגל, באופטימיות, ביציבות ובחזון שלו. כלומר, בתהליכי מכירה שמחת חיים וביטחון עצמי הם אלו שמוכרים (וכן, שוק הבשר הנו אחד משווקי המכירה הפופולארי ביותר – ואני לא מדברת ענף המזון שבו אני מייעצת ללקוחותיי).
אחד מתהליכי המכירה הדומים בעולם העסקים ובעולם היחסים הנו המפגש הראשון – ראיון עבודה למול בליינד – דייט, ושאלת מליון הדולר היא - מה מקדם מכירות.
להלן מספר טיפים ליצירת "רושם ממיס". רשום בלשון נקבה אך מיועד לגברים ונשים כאחד;
רגע לפני
בתרבות ה"יהיה בסדר" הארץ-ישראלית שלנו, לא ניתן להפריז בחשיבות ההכנה. אם פגישה לא שווה את זמן ההכנה הנדרש לה, עדיף לחסוך את כל הזמן ולוותר מראש. עצם ההשקעה, מעלה את המוטיבציה שלך ומגדילה את סיכויי ההצלחה. ולכן, השקיעו בלימוד מקדים – חשיבותו משולה למשחק המקדים (וכן גברים – זה חשוב!); בררו מי עומד להגיע, מה הוא מחפש ומה בי ספציפית עונה על ציפיותיו.
ונטילציה וגישה חיובית
נקטי בטכניקות להורדת הלחץ (נשימות, דמיון מודרך, וכו') והכי חשוב - האמיני בעצמך, בייחודיות שלך, ובכך שאם זה מיועד לך – כך יהיה.
שלום זו אני!
זכרו, רושם ראשוני ניתן לעשות רק בפעם הראשונה! החל בקורות החיים / רשימת המכולת באינטרנט, דרך הלבוש, וכלה בשפת גוף אסרטיבית וחיונית –הכוללת כמובן מבט עיניים לבבי. 1 הטיפים החשובים בשפת גוף / טון דיבור, להתאים עצמך לפרטנר שמולך, ליצירת כימייה. למיומנים מומלץ לשמור על רמה אנרגטית אחת מעל הפרטנר, לקידום השיחה.
מה אתה מחפש?
מנפי דגשים מהלימוד המקדים, שאלי שאלות שיעוררו עניין (אמיתי) ושיח עם הצד השני. המענה שתקבלי, יקנה לך מידע לשלב הצגת "מרכולתך". בראיון למשל, אל תוותרי על שאילת שאלות – שהרי, המיון הוא הדדי. מה חשוב לך, ומה זה מעיד עליך כעובדת? בחרי את השאלות שיסייעו לך ולפרטנר שמולך בתהליך קבלת ההחלטה.
מצגת מנצחת
הצגת עצמי דרך מה שרלוונטי לשומע, לאור איתור הצרכים בשלב הקודם. סוד ההצלחה הוא מיקוד (ולא סקירת חיים) ומטאפורת הריקוד. ראי בשיחה ריקוד משותף, ותני לפרטנר שלך להיות שותף פעיל בשיחה ולהכווין למקומות שמעניינים אותו. הימנעי ממונולוג – אין זה אודישן להצגת יחיד (אין דבר מייגע מלהקשיב לאדם נואם ע
ל עצמו).
מעוניינת אך לא נותנת גלי עניין (חנופה אותנטית מתונה מעולם לא הזיקה) אך אל תתמסרי בטרם עת (תני לצייד להתאמץ). לא רק בתי הקברות מלאים באנשים שלא היה להם תחליף. כך גם הקלות הבלתי נסבלת של הדייט הבא וערימות קורות החיים - אימת הפקס המצוי. לכן, ככל שהליך החיזור יגרום לשני לחוש טעם וצורך להשקיע, כך גדלים סיכוייך.
יש שאלות באין כניסה במכירות או לא להיות, יש לדעת להתמודד עם התנגדויות. בראיון עבודה ההתנגדויות מגיעות לעיתים בצורת שאלות באין כניסה (מבחינה חוקית). כך שאלה לגבי הילדים, גם אם נשאלת במתק שפתיים, אינה הזמנה לשלוף בגאווה תמונות מהארנק. התמודדות מומלצת עם מלכודת דבש זו, הנה לספר באותה נשימה, על קרוב משפחה תומך ובעיקר – קרוב. למרות שחוקית אסור למעסיק לחקור איך תעמדו בתנאי התפקיד, מותר לו לברר אם אתם עומדים בהם – ולכן כדאי להצטייד בתשובה ראויה (או לחילופין עו"ד טוב..).
סגירה סיימו בכבוד. גם אם לא מצאתם עניין במטרה שלשמה התכנסתם עם הצד השני, השקיעו עוד דקה - שתיים מזמנכם לסיים את התהליך כהלכה. ולו בכדי שלא תעצימו את העצב האמיתי שבעיניים של מי שעשוי להיות מחר איש יחסי הציבור הבא שלכם. חישוב ROI קל (Return Of Investment) מראה שזו השקעה נבונה; מהם כל המאמצים שאתם משקיעים במיתוג השם שלכם (בין אם מדובר בשמכם בשוק הפנויים פנויות, ובין אם בשמכם המקצועי ובשם ארגונכם), לעומת הקלות בה ניתן להרוס כל זאת במחי שתי דקות של חוסר אדיבות.
אתן מוזמנות להיכנס לפורום יזמות וניהול עסק בניהולן של איילת פדה, קרן היבש-לוי ורננה בן-ארי מחברת "אנשים" ולהתייעץ איתן בנושאים אלו.
_________________________________
איילת פדה - פסיכולוגית חברתית מוסמכת (M.A) יועצת ארגונית, מגשרת ומנחה קבוצות. מנכ"לית משותפת בחברת "אנשים" – יעוץ ארגוני, פיתוח והדרכה. מרצה באוניברסיטת ת"א בתחומי ניהול ותקשורת הבין אישית. בעלת ניסיון של כעשור באבחון צרכים אישיים וארגוניים והתאמת תהליכי יעוץ.
[email protected]