יום מבחן הרישוי לרכב יכול להיות סיוט לכל נהג - החום, העצבים, ההמתנה ומחירם הגבוה של התיקונים. לצורך העניין: תשלום אגרת הטסט עולה 62 ₪ ו-24 ₪ נוספים לרכבים משנתון 95 ומעלה (לטובת בדיקת זיהום אוויר מתקדמת). אבל אלה רק העלויות הבסיסיות. טסט חוזר יעלה לנו 19 ₪ נוספים ועלויות התיקונים נעות בין 40 ₪ על סט מגבים יבש שהוחלט כי יש להחליפו ועד אלפי שקלים לתיקון מערכות מורכבות יותר כגון מערכת הבלמים, מערכת הפליטה ועוד.
מסתבר שניתן למזער את הנזק. אפשר להתכונן מראש, לבצע מספר בדיקות מבעוד מועד, לתקן דברים מסוימים באופן עצמאי ולהימנע מהפתעות לא נעימות. הכנה נכונה ליום הטסט חשובה למי שהזמן יקר לו וכך גם בריאותו הנפשית ומי שאי פעם ביקר במכוני הרישוי יודע שההמתנה הארוכה והחזרה למקצה שיפורים במקרה בו הרכב נכשל במקצה הראשון, יכולה להיות מאוד מתסכלת. גיא טויטו מנכ"ל מוסך המרכז לבטיחות הרכב ברחובות, נותן עצות שימושיות להתמודדות קלה יותר ביום הטסט.
טופסולוגיה
מומלץ לשלם את אגרת הרישוי לפני הטסט. אגרת הרישוי הוא הטופס שמשרד התחבורה שולח לנהגים, בו הוא מידע על מועד המבחן השנתי. ביום הטסט חובה להגיע עם אגרת רישוי ששולמה מראש.
ביום הטסט יש להצטייד במסמכים הבאים: ביטוח חובה בתוקף, אגרת רישוי ששולמה (בבנק או בדואר), תעודת זהות של בעל הרכב הרשום ברישיון הרכב, במידה ומי שמגיע לטסט אינו בעל הרכב, עליו להצטייד בתעודת זהות של בעל הרכב ויפויי כוח בכתב.
אביזרים נלווים
וודאו כי ביום הטסט נמצאים ברכב הפרטים הבאים: אפוד זוהר, משולש אזהרה, מגבה (ג'ק), צמיג רזרבי, פח אשפה קטן. במידה והפרטים חסרים או חלקם ניתן לרכוש אותם בחניות לאביזרי רכב.
מערכות לבדיקה עצמית
הבדיקות השנתיות במכון הרישוי כוללות מערכות תאורה, צמיגים, הגה מערכת צירים, בלמים, מערכת פליטה ועוד. ישנן מספר בדיקות מקדימות פשוטות שעשויות לסייע לנו ביום הטסט ולחסוך מאיתנו את חותמת ה"נכשל" המרגיזה. להלן המערכות שניתנות לבדיקה עצמית מקדימה:
תאורה: בדקו תקינות כל הנורות – פנסים, אורות גבוהים, איתותים, אורות רוורס ותאורת לוחית הרישוי. נורה שרופה, היא סיבה לכישלון בטסט. כדי לבדוק שאין בעיה בנושא תאורה היעזרו בבדיקה פשוטה: היכנסו לרכב ובקשו מאדם נוסף לאשר שאכן כל האורות והפנסים דולקים ותקינים. במידה ומצאתם נורה שרופה, ניתן להחליפה אצל חשמלאי מורשה לפני יום הטסט. בנוגע לכיוון אורות – לא נ
יתן לבצע באופן עצמאי, לשם כך יש לפנות למוסך או מכון מורשה.
צמיגים: בדקו את דפנות הצמיגים וודאו, כי אין חתכים או סדקים בדופן החיצוני. בנוסף בדקו שסוליית הצמיג אינה שחוקה ובעלת חריצים עמוקים. במקרה של צמיגים שחוקים, מומלץ להחליפם, גם בלי קשר לטסט מכיוון שמדובר בפריט בטיחותי משמעותי.
מגבים: בדקו את להבי המגבים וודאו, כי הם אינם סדוקים או יבשים. וודאו כי בעת פעולתם הם אינם משאירים סימנים ו/או חלקים שלא נוקו בצורה יסודית. ניתן להחליף ולרכוש מגבים בחנויות כלי רכב, תחנות דלק וגם באופן עצמאי.
לוחית הרישוי: מומלץ לבדוק שהמספרים על גבי הלוחית בולטים ואינם דהויים. לוחית שאינה תקינה, עלולה להוביל לכישלון בטסט. ברוב המכונים ניתן לרכוש לוחיות חדשות.
בלמים: בנושא זה לא ניתן לעשות הרבה , למעט להיות ערניים לתופעות מדאיגות, כגון חריקות חשודות, סימני שמן במקום החניה, סטייה של הרכב בעת בלימה. במקרים כאלו כמובן שלא מומלץ לחכות ליום הטסט אלא לגשת מיד למוסך ולתקן את התקלה. זכרו, כי מדובר במרכיב בטיחותי ממדרגה ראשונה.
מערכת פליטה: מערכת הפליטה אינה ניתנת לתיקון עצמי אבל ניתן לזהות מספר סימנים שיעידו על אפשרות לתקלה באגזוז. מיותר לציין כי פליטת גזים מעל לערך המותר מובילה לכישלון בטסט. שימו לב לרעשי מנוע מוגברים או ריחות של גזים מאזור מערכת הפליטה. במידה וזיהיתם אפשרות של תקלה במערכת, גשו להחליפה עוד בטרם הטסט.
פתרון יצירתי לעצלנים
ישנו פתרון גם למי שמעוניין לחסוך מעצמו גם את הבדיקות המקדימות לרכב. ישנם מוסכים המספקים שירותי בדיקה מקדימה לטסט (לעיתים אפילו בחינם) ואפילו שירות העברת טסט. תמורת תשלום סמלי (משירות חינם ללקוחות קבועים במוסך עד לעלות שנעה סביב 100 ₪) ייקחו עבורכם את הרכב, יעבירו אותו טסט ויחזירו לכם אותו עם מדבקת הרישוי המיוחלת.
למי שבכל זאת מחליט להגיע בעצמו למכון המבדק, מומלץ להגיע לטסט מוקדם ככל שניתן, לפנות לפחות חצי יום (ללא פגישות והתחייבויות) ולבוא רגועים ומחויכים. זכרו, שעם כל העצבים והטרטורים המתמשכים, יום הטסט הוא חשוב וחיוני לחיינו ולבטיחות הכללית בכבישים.