"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" התורה מתחילה באות ב'. ומדוע לא באות א'? התשובה: כי אחד הוא רק אלוקים או השלם, הטבע. כל מה שנברא הוא שניים: שמים וארץ, ים יבשה, אדם וחוה. ובגוף האדם: שתי ידיים, שתי אוזניים, שתי רגליים, ועוד ראש אחד- האומנם? לא בדיוק.
המוח מחולק לשני חלקים, אונה ימנית ואונה שמאלית. מוח שמאל, שולט על תפקוד חלקו הימני של הגוף, ומוח ימין על חלקו השמאלי, כך שגם גופנו בעצם מתחלק לשניים.
מוח שמאל ענינו שליטה וכן גם פחד מאיבוד שליטה, שליטה מוגזמת, אנרגיה, הוצאה לפועל, התנהגות אב. סימנו הדמות גברית.
מוח ימין ענינו יצירתיות, הכחשת היצירתיות (והיצריות) יצירת חסימה, צורך לחפש אופציות חדשות כיוון חדש. אנרגיה נשית סימנו דמות אם.
כאשר 2 האונות של המוח ימין ושמאל עובדות בהרמוניה ביחד בצורה של 8 עצל שוכב עוברת תמסורת ממוח למוח. אנו מאוזנים מרגישים בריאים בגוף ובנפש. מאז גורשו אדם וחוה מגן העדן אנו מתמודדים עם חוסר איזון בין המוחות שמתבטא במילה אחת: קונפליקט.
המצב בא לידי ביטוי בדברים גדולים, ובדברים קטנים, כמו למשל: קמתי בבוקר ומתחשק לי לשבת ולקרוא ספר שכל כך משך את לבי. המוח השמאלי מתייצב ואומר: "סליחה קודם צרכים לסדר את הבית להכין אוכל ואחר כך אם יש זמן לשבת לקרוא". כך למדתי מאמא שלי, מהחברה שלי. אומר המוח הימני: "אבל אני כל כך זקוקה לשעת רגיעה לשעת רוחניות" . המוח השמאלי בשלו והמוח הימני בשלו ואני בקונפליקט.
שיטת מוח אחד באה לעזור למצוא את דרך האמצע את שביל הזהב את הפתרון שיהיה מקובל על שני צידי המוח כיצד?
כאשר הלכתי לחפש מקצוע אלטרנטיבי לטפל בו נתקלתי בשיטת מוח אחד. שלושה עקרונות משכו את לבי כל כך, שלא המשכתי לחקור והלכתי מייד ללמוד את השיטה.
עקרון ראשון
הובהר לי שבעזרת הדרכה בשיטה זו: האדם המודרך מגיע בעצמו למציאת פתרון בעייתו .
ילד היפר-אקטיבי הובא אלי להדרכה ודברנו על הצלחה במשחק כדור סל מבלי להיות תוקפני, דבר שהילד בשום אופן לא יכל לקלוט. לאחר שהורדנו את המתח השלילי לנושא הכדורסל ל-0 בסולם מ0-100% ולרצון לשנות את המצב ל100% שאלתי את
הילד לדעתו והוא אמר לי שיתוף פעולה יכול לעזור. תובנה שאליה הגיע בעצמו. שבוע לאחר מכן הוא הודיע לי בשמחה שהשתתף במשחק הקבוצה שלו ניצחה והוא הכניס כך וכך כדורים לסל, תובנה שהילד היגיע אליה בעצמו. או מבוגר, הוא עומד מאחוריה הוא מקבל אחריות עליה שמשמעותה לקבל אחריות על עצמו.
עקרון שני
בעזרת השיטה הזו אדם יכול להיות מודע לטראומות שעברו עליו והוא בוחר אם להכנס לטראומה או להסתכל עליה, להשאיר אותה מאחורי גבו ולהמשיך הלאה. כל שחרור יעשה בעדינות ובבחירה של האדם.
עקרון שלישי
מוח האדם בנוי כך שהמקום שאנו יודעים מה שאנו יודעים הוא זעיר. המקום שבו אנו יודעים מה שאנחנו לא יודעים הוא קצת יותר גדול וגודל עצום למקום שאנו לא יודעים את מה שאנו לא יודעים.
שיטת מוח אחד מאפשרת לאדם להגיע אל מה שמסתתר בתוכו מחוץ להכרתו באמצעות שרירי הידיים.
שרירי הגוף הם המוליכים הטובים ביותר של המסרים מהמוח. למשל אם נגעתי בלהבת אש, עוד לפני שמתעוררת בי מחשבה מה עלי לעשות המוח נותן פקודה לשרירים לברוח. כשלומדים נהיגה במכונית במטוס המטרה לאפשר למוח להודיע לשרירים לעבוד בלי לעבור דרך תהליך חשיבה. כל זה מלמד על הקשר הצמוד בין המוח לשרירים.
ההדרכה בשיטת מוח אחד אינה אגרסיבית, לא כפייתית, נעשית בתאום עם המודרך. פעמים רבות נשאלת השאלה (באמצעות השריר) האם אפשר לשחרר מתח זה או אחר מבן האדם בעדינות. כאשר התשובה היא שלילית, לא אמשיך להדריך אותו.
המוח שלנו הוא כמו מחשב כל מה שקרה לנו, כל מה שלימדו אותנו בחיינו מאז שנולדנו ואפילו לפני כן רשום בתוכנה שבו. למוח אין עבר הווה ועתיד כל מה ששמור במאגר הדיסק שלו, עבור המוח, קורה עכשיו . השיטה של מוח אחד משתמשת בעובדה זו לשנות את מערך הרגשות שנוצרו עקב כל מיני אירועים, כגון טראומות ולהגיע בסופו של דבר למערך רגשות חיוביים, נעימים ומצמיחים.
_______________________
חנה גרינבוים, מורה בכירה בעלת תואר בחינוך מטפלת בשיטת מוח אחד