חברתי המצוינת א' עובדת בעמותת "אור ירוק". מדובר בעמותה חשובה המנוהלת על ידי משוגע לדבר, מליונר היי טק שהחליט להקדיש מזמנו וממונו למלחמה בתאונות הדרכים, אחרי שנפגע אישית מן הנושא.
העמותה פועלת בלא מעט דרכים, החשובה שבהם היא הנחיית נהגים צעירים שיוצאים זה עתה לאיזור המסוכן ההוא, שקיבל את התואר התמים, כביש. מדריך מן העמותה מגיע לביתו של הנהג החדש ובמשך כמה שעות שופך, בפניו ובפני הוריו, אור על העולם שפורץ פתע אל בית המשפחה.
אין ספק כי מדובר בנושא חשוב במיוחד. אולי במהלך ההדרכה הזו יבין הנהג הצעיר כמה מסוכן לנהוג אחרי שתי פחיות בירה, או כמה לא כדאי להקשיב לחברים שצועקים לו ללחוץ על הגז. עם זאת גיל 17-18, למרות צעירותו היחסית, הוא דווקא לא, הגיל אפשר להתחיל. לטעמי, את החינוך למלחמה בתאונות הדרכים צריכים להתחיל בגיל הגן.
הרעיון הזה עלה במוחי הקודח כששמתי לב כי ילדיי המתבגרים וחבריהם, נכנסים למכונית ובאופן אוטומטי חוגרים את חגורת הבטיחות. זה זמן רב שהשאלה המתבקשת "נחגרתם?" נעשתה מיותרת לחלוטין, כיוון שבין אם הם יושבים לפנים או מאחור, הם זוכרים לעשות זאת הרבה לפני.
להצלחה הגדולה אחראי ללא ספק קמפיין "מדליק מי שמקליק". מדהים איך מצליח קמפיין פרסומי נכון לחנך את ילדינו הרכים לעשות את מה שאנחנו רק יכולנו להתחנן שיקרה. מסתבר שממש כמו בזמן הקמפיין הצרחני "בינתיים סוגרים את המים", שהכניס את הבית שלנו למשמעת מים קפדנית במיוחד, לומדים הילדים מן
הטלביזיה והרדיו הרבה יותר ממה שהם מסכימים להפנים מדברי החוכמה של הוריהם.
מסיבה זו חייב החינוך הפורמלי, ובעיקר זה הלא-פורמלי (שעובד באמת ) להתחיל כבר בגיל הגן.
אין לי ספק שילדים בגילאי שלוש-ארבע שיעברו תוכנית חינוכית שתטפטף להם כי אסור לשבת באוטו ללא כסא מיוחד או בוסטר, לא יסכימו להתחיל לנסוע בלעדיהם, גם אם הוריהם הבלתי אחראיים יחשבו ש"בשביל החצי קילומטר שעד הבית לא חייבים להתאמץ".
אין לי ספק שאם ילד שרק התחיל לדבר יזכיר לאביו (שרוצה כבר להגיע) ש"לא פוגעים באנשים – לא עוברים ת'חמישים" או "בכביש מהיר – תשעים זהיר" (או כל סיסמה הרבה יותר מוצלחת מאלה שעולות בראשי הלא – קופירייטרי), אותו ילד יגרום לנהג/ת לבדוק שנית את טווח המחוג, ואפילו להוריד רגל מהגז. חשוב מכך: אותו מתוק שחינך את הוריו כשהיה קטן יהיה, ללא ספק, נהג מוכשר יותר כשיעלה בעצמו על הכביש. ממש כפי שילדיי לא ייתפסו, כנראה, לעולם, בלי חגורה (כפי שנתפסה אמם שהפנימה לאט מידי את התקנה ושילמה על זה הרבה כסף), כך גם רוב הסיכויים שאותו נהג פוטנציאלי שיודע משחר ילדותו לא לעבור על מהירות הנסיעה – יהיה נהג הרבה יותר זהיר מהוריו.
כמו במיקרים רבים אחרים (עיין ערך טכנולוגיה) אנחנו צריכים אותם - כדי לחנך אותנו. ויפה שעה אחת קודם.