אחת השיטות הנפוצות ביותר בכבישים העירוניים בישראל ליצירת אזורים בהם נשמרת מהירות נסיעה נמוכה של כלי רכב, היא פסי האטה. כולנו מכירות את הסוגים השונים של פסי ההאטה, החל מה"באמפרים" הישנים שאנחנו זוכרות עוד מהילדות – אותן גבשושיות גדולות בכביש שמאלצות אותנו להאט, ועד לפסי ההאטה המודרניים יותר, המגיעים לרוב בצורה של פסי פלסטיק צהובים שונים, וממוקמים לרוב בקרבת
מעברי חצייה, מוסדות לימודים של ילדים וכו'.
בהקשר של פסי האטה ו"באמפרים" למיניהם נשאלת השאלה המתבקשת – כיצד לנהוג בסביבה עם
פס האטה מסוגים שונים, כמו גם שאלה חשוב נוספת – אילו פסי האטה טובים ויעילים יותר, כאלו שנרצה לראות בשכונה שלנו ובקרבת בית הספר בו לומדים ילדינו?
מניעת נזק לרכבים באמצעות בחירת פסי האטה טובים
נתחיל עם הנקודה הבסיסית והמתבקשת ביותר בהקשר לשאלה – "כיצד להימנע מנזק לרכב כתוצאה מפסי האטה?" – התשובה העיקרית בהקשר זה היא פשוט – לנסוע מספיק לאט. במידה ופס ההאטה רחב מספיק ואינו משאיר מקום לעקוף אותו מהצד (וזהו המקרה ברוב המכריע של פסי ההאטה), הדרך הטובה והנכונה ביותר לשמור על הרכב היא פשוט להאט את מהירות הנסיעה מספיק על מנת שהרכב לא יספוג זעזוע גדול מדי כאשר הוא עובר על פס ההאטה. מהירות זו משתנה כמובן בהתאם לסוג פס ההאטה, ואמורה להיות מצוינת בשלטים ותמרורים באותו אזור.
אך השאלה הזו אינה כל כך פשוטה – כמו
בן שהדרך להימנע מנזק לרכב היא לעשות בדיוק את מה שפס ההאטה מיועד לרום לנו לעשות – לנסוע לאט יותר. הבעיה האמיתית מתחילה עם פסי האטה ובעיקר באמפרים (כאמור, אלו הן אותן בליטות בכביש אשר היו כאן הרבה לפני פסי ההאטה החדישים מפלסטיק, ועדיין נמצאות ברבים מיישובי ישראל), אשר גורמים לנזקים לרכבים גם במהירויות נמוכות. זה קורה פעמים רבות עקב שיבושים בכביש ובפס ההאטה, עקב באמפרים גבוהים מדי וכו'. לכן, השאלה האמיתית שיש לשאול כאן היא איזה סוג של פסי האטה אנו מעוניינים שיהיו באזור בו אנו חיים – ברחוב שלנו, באזור מוסדות הלימוד אליהם אנו שולחים את ילדינו, באזורי המשחקים השכונתיים וכו'. עניין ציבורי של התושבים בנושא זה יכול בקלות להשפיע על מקבלי ההחלטות והעיריות האחריות על נושא זה.
בדיקה של התחום מגלה כי קיימים סוגים רבים ומתקדמים של פסי האטה מפלסטיק, גומי ו PVC, המיועדים להאט למהירויות ספציפיות (פסים מסוימים מיועדים להאט את הרכבים למהירות של 40 קמ"ש, אחרים למהירות של 20 קמ"ש וכו'). פסי ההאטה החדשים גם מסבים הרבה פחות נזקים לרכבים, בניגוד ל"באמפרים" הישנים, בפסים החדישים מפלסטיק וגומי לא נוצרים חורים, בורות ושאר עיוותים אשר פוגעים בגלגלי הרכבים ובמתלים של הרכב, הם עמידים ומחזיקים מעמד לאורך זמן.
לכן, מעבר להאטה מספקת של הרכב במטרה להימנע מנזק, הדרך העיקרית בה מומלץ לנקוט היא לפעול למען הצבה של פסי האטה איכותיים, חדשים ומתקדמים באזור בו אנו נוסעות רוב הזמן, ובמיוחד בקרבת הבית והשכונה בה אנו חיים.