הפכי לעמוד הבית
על סדר היום נשים וכסף גוף ונפש סטייל דרך חיים סלון פורומים שדרת אסימון קשרים
כתובת דוא"ל: סיסמא:  עדיין לא חברה?  הצטרפי עכשיו   שכחת סיסמא?
נשים וכסף יזמות עסקית
אירוע קידום מכירות מסחרר

אירוע קידום מכירות מוצלח מחייב תכנון מפורט, תיאום טוב וארגון מאחורי הקלעים. איך בונים אירוע קידום מכירות והופכים אותו להצלחה מסחררת?
כתבות נוספות
* הפגישה הראשונה עם הבנק
* שווקי את העסק שלך באינטרנט
* גברים, נשים ומדיה חברתית
 
     
 
עוד באתר -
ארגוני נשים   |   קווי מצוקה   |   לוח אירועים   |   טיולי נשים   |   קשרים באסימון   |   אינדקס עסקים   |   הצטרפו לקבוצת אסימון   |  
המומלצים -
מתכונים   |   מחשבון נומרולוגיה   |   מחשבוני דיאטה   |   אסטרולוגיה   |   משחקים   |  
asimon180.jpg
    asimon120.jpg
 

פי שניים יזמים מיזמיות בישראל 2004
65% מהמשתתפים במחקר יזמות GEM שנערך בישראל בשנת 2004 רואים בהקמה של עסק חדש מסלול קריירה רצוי. 58% מהגברים מרגישים שיש להם מספיק ניסיון לעסק חדש לעומת 37% מהנשים; לשאלה: "האם חשש מכישלון ימנע ממך להקים עסק?" השיבו 47% בחיוב, ללא הבדל בין גברים לנשים; ממצאים מעודכנים ביותר על מה קורה ביזמות הישראלית
מאת: ד"ר מירי לניר
01/02/2005
 

האם קיים שוני בין מדינות ברמת הפעילות היזמית ומהם  השינויים שחלים ברמת הפעילות היזמית במדינות שונות לאורך זמן? מהם התנאים העושים מדינה ליזמית?
האם רמת הפעילות היזמית משפיעה על שיעור הצמיחה הכלכלית? שאלות יסוד אלה עומדות בבסיסו של מחקר
GEM  (Global Entrepreneurship Monitor), שהוא מחקר אורך בינלאומי על יזמות אשר נחשב פרויקט מחקר בינלאומי המקיף ביותר בעולם היזמות שנעשה עד כה. בשנת 2004 השתתפו במחקר  34 מדינות, בהן גם ישראל.  במאמר זה  מתפרסמים, לראשונה בישראל, ממצאי המחקר לשנת 2004 וזאת במקביל לפרסום הממצאים בכל אחת מהמדינות המשתתפות במחקר.  ממצאי מחקר GEM נשמרו בסודיות עד לפרסומם העולמי במסיבת עיתונאים גדולה שנערכה ב-London Business School אשר התקיימה ב-20 לינואר 2005.

היקף הפעילות היזמית ב-2004 במדינות השונות

ממצאי מחקר GEM לשנת 2004 נראה כי שיעור היזמות בישראל שנקרא שיעור היזמות הכולל (TEA (Total Entrepreneurial Activity היה 6.6%. שיעור יזמות זה מקביל לשיעור היזמות בנורבגיה, אירלנד, בריטניה, צרפת,יוון וסינגפור. ונמוך יותר מזה שבקנדה ובארה"ב.
סה"כ מדובר בשיעור יזמות ממוצע למדינות ה-
OECD, שהן המדינות המפותחות בעולם, והוא גבוה מממוצע שיעור היזמות במדינות האיחוד האירופי, אך נמוך מהשיעור הממוצע של היזמות בכלל מדינות GEM.
שעורי היזמות הכוללת נעו בין 1.5% ביפן- שעור היזמות הנמוך ביותר, ועד ל- 42% בפרו- השיעור הגבוה ביותר בין מדינות
GEM. דווקא במדינות דרום אמריקה -  ברזיל, ארגנטינה, אקוודור ובמיוחד בפרו גבוה במיוחד שיעור הפעילות היזמית. 
ממצאים אלה הם מפתיעים, וכדי להבינם יש להתייחס להבחנה מרכזית ביותר בין שני טיפוסי יזמות: יזמות מתוך בחירה לעומת יזמות מתוך אילוץ. יזמות מתוך אילוץ מתייחסת להקמת עסק כאשר אדם חש העדר הזדמנויות תעסוקתיות אלטרנטיביות בשוק העבודה. יזמות מתוך בחירה נעשית לצורך ניצול הזדמנות.

שני טיפוסי יזמות : בחירה לעומת אילוץ

הפעילות היזמית במדינות GEM בשנים 2000 עד 2004 לפי המוטיבציה להקמת העסקים: מתוך בחירה או מתוך אילוץ. בישראל, שיעור היזמות מתוך בחירה גבוה פי שלוש משיעור היזמות מתוך אילוץ (4.8% לעומת 1.5%), בדומה למגמה באיחוד האירופי. 
בישראל 35% מהיזמים שפתחו עסקיהם או נהלו עסקים צעירים ב-2004 עשו זאת מתוך אילוץ של העדר אפשרויות תעסוקתיות אחרות, וחשש מאבטלה.
הממצאים הראו כי בכלל מדינות
GEM, כשני שליש מהיקף היזמות היא יזמות מתוך בחירה ורצון לנצל הזדמנות עסקית, והשליש הנותר הוגדר כיזמות מתוך כורח.  כצפוי, נמצא היקף גבוה יותר של יזמות מתוך כורח במדינות המתפתחות לעומת רמה נמוכה של יזמות כזו במדינות המפותחות. וכך מסתבר כי במדינות כפרו, ונצואלה, אקוודור, ברזיל, הודו וסין, שיעור היזמות מתוך אילוץ גבוה  יחסית. גם במדינות באירופה המזרחית כהונגריה ופולין שיעור היזמות מתוך אילוץ גבוה .
לעומת זאת נמוך מאד שיעור היזמות מתוך אילוץ במדינות האיחוד האירופי, במדינות האנגלו-סכסיות כארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד.

פעילות יזמית על פי מגדר

שיעור היזמות בשנת 2004 בקרב גברים נמצא כמעט כפול  משיעור היזמות בקרב נשים בכל המדינות המשתתפות במחקר (10.3% לעומת 5.7%). ממצאים דומים נמצאו גם בשנים 1999 - 2004 והם מצביעים על תת- ייצוג מתמשך של נשים בתחומי היזמות.
בדומה לכל מדינות
GEM גם בישראל בשנת 2004 היה שיעור הגברים המעורבים בפעילות יזמית כמעט כפול מזה של נשים (8.6% בקרב גברים לעומת 4.7% בקרב נשים).
שיעורי היזמות בקרב נשים לעומת גברים בכל אחת ממדינות
GEM בשנים 2000 עד 2004 ומשקף בברור את תת היצוג של נשים לעומת גברים ביזמות בכל המדינות.

מעניין לציין כי בישראל חלה עליה משמעותית של 52% בשנה זו לעומת 2002 בשיעור הנשים בעלות עסקים (4.7% ב-2004 לעומת 3.1% ב-2002). לעומת זאת, חלה ירידה בשיעור היזמות בקרב הגברים בישראל בשנה זו לעומת 2002 (8.6% לעומת 11% וירידה של 22%). ממצא זה מפתיע וההסבר לו נעוץ גם הוא בהבחנה בין שני טיפוסי היזמות.
כאמור, חלק מהמדינות שבהן נרשם שיעור גבוה של יזמות מתאפיינות ברמה גבוהה של יזמות מתוך אילוץ. ניתן להניח כי מגבלות הדוחפות אנשים לתחומי היזמות מתוך אילוץ יאפיינו יותר את הנשים מאשר את הגברים. הממצאים מאמתים זאת. בקרב היזמיות בישראל ב-2004, היה שיעור היזמות מתוך בחירה כפול משיעור הפונות ליזמות מתוך אילוץ (3% לעומת 1.6%), בעוד שבקרב הגברים היה שיעור היזמות מתוך בחירה גבוה פי ארבע (6.6% לעומת 1.6%). ניתן ללמוד מכך כי שיעור גבוה יותר של נשים באופן יחסי מגיע ליזמות מתוך כורח ולא עקב הרצון לנצל הזדמנויות.
יחד עם זאת יתכן כי העלייה בהיקף הפניה להקמת עסקים בקרב נשים, משקפת גם מגמות רווחות במדינות רבות של צמיחה גדולה במספרן של נשים יזמיות בעלות עסקים. מספרן של נשים בעלות עסקים גדל כמעט בכל אחת ממדינות ה-
OECD. מחקר GEM מראה כי הפוטנציאל של

עסקים בבעלות נשים הינו גדול: מדינות שמשכילות לעודד נשים להיות עצמאיות ולהקים עסקים, ויוצרות מערך תמיכה יעיל לעסקיהן, הן מדינות שמגיעות לשיעורי צמיחה גבוהים יותר.

ציפיות לצמיחת העסקים

כאשר בוחנים את היזמים במדינות השונות, מתברר כי יש הבדלים ניכרים באשר לציפיותיהם לצמיחה במספר עובדיהם בשנים הקרובות.
מבחינת הציפיות לצמיחה של היזמים הישראלים  – ישראל ממוקמת במקום השלישי בין כל מדינות
GEM, לאחר ארגנטינה וסינגפור, ולפני בריטניה והונג קונג. הלוח מגלה כי 23% מהיזמים החדשים בישראל מצפים לצמיחה של עסקיהם וצופים כי מספר עובדיהם יגדל בחמש השנים הקרובות (לעומת 21% באירלנד ו-14% בארה"ב, למשל).
הנתונים של
GEM מצביעים על ההיקף הגלובלי של הקמת עסקים קטנים כאמצעי ליצירת משרות חדשות, גם כאשר המדובר באנשים המקימים עסק ועובדים בו בעצמם (תעסוקה עצמית). בישראל למשל, 54% מהמשיבים מעסיקים כיום עד 5 עובדים, 16.5% מעסיקים 6 עד 19 עובדים ו-10.5% מעסיקים מעל 20 עובדים. האחרים עובדים בעסקי יחידים.
כאשר  בוחנים את ציפיותיהם של המשיבים לעתיד , 44% מצפים שתוך 5 שנים יעסיקו עד 5 עובדים, עוד 31% מצפים להעסיק 6-19 עובדים ו-20% מצפים להעסיק מעל 20 עובדים. רק 6% סבורים שיישארו לעבוד לבד.
מעבר לאלה שכבר הקימו עסקים בשלוש וחצי השנים האחרונות או שנמצאים בשלבי הקמה, ממצאי
GEM מגלים כי בישראל ישנה קבוצה נרחבת למדי באוכלוסיה הבוגרת שמצפה להקים עסקים בשלוש השנים הקרובות. וכך, לשאלה "אתה לבדך או עם אחרים מצפה להקים עסק חדש במהלך שלש השנים הקרובות" השיבו בחיוב 18%. 

עמדות האוכלוסיה כלפי יזמות

פן חשוב אחר בנושא היזמות שנחקר גם הוא במחקר GEM הינו עמדות האוכלוסייה כלפי יזמות.
בישראל, הסכימו 65% מהמשיבים כי רוב האנשים בארץ רואים בהקמה של עסק חדש מסלול קריירה רצוי.  בהקשר זה לא היה שוני בעמדות נשים וגברים. לעומת זאת, כאשר נשאלו האם הם חשים שיש להם מיומנויות ונסיון הנדרשים להקמת עסק חדש השיבו 58% מהגברים -37% מהנשים בחיוב (בסה"כ 49% מהמשיבים).  לשאלה אחרת, "האם חשש מכשלון ימנע ממך להקים עסק" השיבו 47% בחיוב,  ללא הבדל בין גברים לנשים.

  • קונסורציום מחקר GEM החל ב- 1999 עם 10 מדינות, ב- 2000 השתתפו בו 21 מדינות,  ב- 2001  29 מדינות, ב-2002 37 מדינות וב-2003 34 מדינות. המחקר מבוצע במקביל על ידי צוותי מחקר באוניברסיטאות מובילות בתחום חקר היזמות בכל אחת מהמדינות, ותוצאותיו מתפרסמות בדו"ח בינלאומי שנתי ובדו"חות לאומיים עצמאיים של צוות מחקר לאומי ((www.gemconsortium.org. ישראל משתתפת במחקר GEM החל מראשיתו ועד היום (פרט לשנת 2003). מאז ראשיתו החוקרת הישראלית במחקר GEM היא ד"ר מירי לרנר, שהיא מרצה בכירה במכללה האקדמית של ת"א-יפו ומרצה בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, ויחד עמה משתתף השנה גם עמרם תורג'מן במחקר.  
     

בשנת 2004  מימנה הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל את השתתפות ישראל במחקר GEM. ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל רואה בנתוני מחקר השוואתי  זה נדבך מרכזי בידע שמשמש לגיבוש מדיניות בישראל בנושא העסקים הקטנים, נושא שעולה השנה על סדר היום הציבורי.

  • נתוני מחקר  GEM נאספים שיטתית משלשה מקורות:

1. סקר רב שנתי באוכלוסייה הבוגרת באמצעות מדגם מייצג של 2000 בוגרים בכל מדינה. בישראל נאספו הנתונים ב-2004 ע"י מכון לוסיל כהן בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל-אביב. סך הנחקרים בישראל היה 2000 בגילאי 18-64.
2. ראיונות עומק פנים אל פנים, ושאלון מקיף עם 36 "אנשי מפתח" הנבחרים על פי תפקידיהם והיכרותם המעמיקה  עם אחד או יותר מ – 9 תחומים שהוגדרו במחקר כ"תנאי מסגרת לפעילות יזמית". הראיונות מתקיימים מדי שנה עם "אנשי מפתח" שונים.
תנאי המסגרת לפעילות יזמית הם: תמיכה פיננסית, מדיניות ממשלתית, תכניות ממשלתיות תומכות יזמות, חינוך,  השכלה והכשרה הקשורים ליזמות, העברה והטמעה של מחקר ופיתוח, תשתיות מקצועיות ומסחריות, פתיחות השוק הפנימי, תשתיות פיזיות, תרבות ונורמות חברתיות כלפי יזמות.
3 איסוף נתונים כלכליים ממקורות בינלאומיים ולאומיים המאפשרים השוואת נתונים מתוקננים בין המדינות ובניית מדדים להשוואה. ריכוז המחקר מנוהל ע"י חוקרים מ-  London Business School ומ- Babson College בארה"ב.  בראש צוות GEM בישראל עומדת מאז ראשיתו ד"ר מירי לרנר.

הכתבה פורסמה במוסף "יזם השנה" של עיתון גלובס

 

 הוסיפי תגובה    שלחי לחברה    גירסה להדפסה
כתבות נוספות במדור  
   
-->
 
על סדר היום
החדשות שלנו
מזווית נשית
סטטיסטיקה
הסיפור שלה
סיפורים מהחיים
 
נשים וכסף
נשים ועסקים
יזמות עסקית
שוק העבודה
שוק ההון
צרכנות
 
גוף ונפש
רוחניות
אימון אישי
רפואה אלטרנטיבית
פנג שואי
קבלה
מרפלקסולוגיה ללמידה
 
סטייל
אופנה
טיפוח ויופי
דיאטה ותזונה
עיצובים
חדש על המדף
מבצעים והנחות
 
דרך חיים
אקדמיה לסקס
הורות וילדים
בריאות
הריון ולידה
זוגיות
אוכל
תיירות ונופש
 
סלון
תרבות ואמנות
ספרים
קולנוע וטלוויזיה
מופעים והצגות
תערוכות
 
אודות אסימון |  צרו קשר |  פרסמו אצלנו |  תנאי שימוש |  מפת האתר |  ארכיון כתבות |  תקנון רכישה באתר |  אסימון, טיולי חוויה ברוח נשית |  רשימת העסקים
אסימון - © כל הזכויות שמורות      עיצוב: סטודיו Symbols
וייזנט - תוכנות לעסקים