הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לבדוק מהם התקנות והחוקים במדינת היעד לגבי התקני בטיחות לילדים ברכב. על פי רוב (ודאי במדינות אירופה וצפון אמריקה) מדובר בתקנות דומות לאלה הקיימות בישראל, שכן התקנות המקומיות נחשבות מחמירות באופן יחסי בנושא זה. עם זאת, קחו בחשבון ששיטת ה"סמוך" לא עובדת טוב בחו"ל, ואינכם פתורים מלנהוג על פי החוק במדינת היעד, ודאי לא כאשר מדובר בבטיחות הנוסעים ברכב. בדיוק מסיבה זו, מומלץ להקפיד ולנקוט בגישה מחמירה ובטיחותית יותר, גם במדינות שבהן התקנות פחות מחמירות מאשר בארץ.
כל חברות
השכרת הרכב מאפשרות להזמין התקני בטיחות המתאימים לילדים. חשוב להקפיד ולהזמינם מראש, ולא להעלות את הדרישה רק בעת קבלת הרכב, שכן לא תמיד יש די כסאות זמינים במלאי - ודאי בעונות התיירות הבוערות. על פי רוב תידרשו לשלם סכום נוסף על השכרת הרכב עבור כל יום של שימוש בכסא בטיחות. חברות ההשכרה מקפידות על כסאות איכותיים המתאימים לתקני הבטיחות המקומיים, למרות שלעתים הם עשויים להיראות משומשים, וקשה לנחש מראש עד כמה הילד ירגיש בנוח בכסא ה"חדש" שילווה אותו במהלך החופשה. אפשר לעשות לילד הכנה מוקדמת ולספר לו שיהיה לו כסא חדש בחופשה, בדיוק כמו שלכל המשפחה יהיה אוטו שונה במהלך הנסיעה.
חשוב לוודא בעת קבלת הרכב והכסא שכל אביזרי העיגון (אבזמים, רצועות, וכו') תקינים וכי הכיסא במצב שלם ותקין אף הוא. בנוסף, אם אתם זקוקים לעזרה בהתקנת הכסא אל תהססו לשאול ולבקש. זיכרו כי מוטב להתעכב עוד מספר דקות כדי להיות בטוחים שהתקנתם את הכסא כראוי וכי הוא מספק הגנה טובה לילד היושב בו. בתום ההשכרה, חשוב להחזיר את כסא הבטיחות במצב תקין וכשהוא נקי – בדיוק כפי שאתם מחזירים את המכונית - כך תימנעו מחיובים מיותרים על ניקיון או נזק.
אם אתם מתכננים נסיעה ממו
שכת ברכב שכור, החיוב הנוסף בגין הכסא יכול להצטבר לסכום משמעותי. במקרה שכזה מומלץ לבדוק את העלויות המצטברות ולהשוות אותן לעלות הקנייה של כסא בטיחות חדש במדינת היעד. כך תוכלו לבחור לעצמכם את הכסא ואפילו "למדוד" אותו בנוכחות ילדכם. אפשרות נוספת – פחות נפוצה, אך מאוד יעילה – היא לקחת עמכם את כסא הבטיחות הקיים. הדבר יבטיח סביבה מוכרת ובטוחה עבור הילד, ועשוי להיות שימושי גם במהלך הטיסה.
מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב (FAA), הקובע סטנדרטים של בטיחות בתעופה לכל העולם המערבי, ממליץ להושיב בטיסה פעוטות וילדים בכסא בטיחות המותאם למשקל גופם. הכסאות המאושרים לשימוש הם בעלי גב קשיח (לא בוסטרים שאינם כוללים משענת) שניתן לעגן אותם למושב באמצעות חגורות הבטיחות הרגילות של המטוס. התקנות קובעות כי יש למקם את כסא הבטיחות במושב ליד החלון, על מנת שלא לחסום את היציאה במקרה חירום. מושבי בטיחות לרכב המותאמים להתקנה בטיסות מסומנים במשפט הבא: This restraint is certified for use in motor vehicles and aircraft. בכל מקרה, מומלץ לבדוק את מדיניות חברת התעופה בנושא באתר האינטרנט של החברה.
פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר FAA.
אם בחרתם לקחת עמכם סל-קל או כסא בטיחות מבלי להשתמש בהם בטיסה, תוכלו להעלות אותם למטוס ביחד עם המזוודות ולפגוש אותם לאחר הנחיתה ביעד. חשוב לארוז את התקן הבטיחות בצורה טובה, ללא רצועות או חלקים המשתלשלים ממנו, כדי לא לגרום לו נזק בעת העמסה ופריקה.
שתהיה חופשה מהנה ובטוחה!
_____________________________________
המאמר נכתב בחסות שלמה סיקסט השכרת רכב בישראל